Opdracht Regio Rivierenland

Senior communicatieadviseur energietransitie met affiniteit voor participatie

  • Standplaats Tiel
  • Aanvang opdracht 01 oktober 2024
  • Einde opdracht 30 september 2025
  • Verlenging maximaal 6x met 6 maanden
  • Reageren t/m 22 september Je hebt nog 3 dagen
  • Plaatsingsdatum 10 september 2024

Uren per week

gemiddeld 20 uur per week

Opdracht omschrijving

In 30 RES regio’s werken overheden samen met de samenleving hard aan de energietransitie. 
Ook in Rivierenland hebben we in de Regionale Energiestrategie FruitDelta Rivierenland een forse ambitie met elkaar uitgesproken, maar gaat de uitvoering niet vanzelf. 

Waar de RES oorspronkelijk vooral ging over het opwekken van duurzame energie via zon en wind is de aandacht tegenwoordig gericht op de hele energietransitie. Dit betekent dat er ook aandacht is voor energie besparen, warmte (aardgasvrij), netcongestie en het energiesysteem van de toekomst. Dit raakt ook thema’s als wonen, mobiliteit, economie en ruimte. Samenhang brengen in het energieverhaal is een van de taken die nadrukkelijk om meer aandacht vraagt in de toekomst. 

Iedereen is nodig om van de energietransitie een succes te maken. Daarom is initiatief niet alleen een verantwoordelijkheid van de formele partners, maar ook van inwoners, ondernemers en instellingen. Inwonersinitiatieven, bijvoorbeeld verenigd in energiecoöperaties spelen een belangrijke rol.  

Het RES-team draagt er zorg voor dat de formele partners aangehaakt en met elkaar in gesprek blijven en helpt hen met advies en concrete voorstellen om stappen vooruit te maken. Het RES-team is daarnaast ook aanspreekpunt voor iedereen en stimuleert en faciliteert deze uitdijende groep van energietransitie-enthousiastelingen. Ook heeft het team een luisterend oor voor de zorgen en aandachtspunten van belangengroepen. 

Wij zoeken een senior communicatieadviseur met gevoel voor participatie, community building, omgeving- en relatiemanagement, die zowel zelfstandig als in verschillende samenstellingen goed kan samenwerken.  

Alhoewel je veel met andere communicatieadviseurs samenwerkt ben je binnen het RES-team de enige communicatiespecialist, wat betekent dat je grotendeels zelf je werk formuleert en uitvoert. Je denkt mee op strategisch en tactisch niveau en weet mensen en belangen te verbinden. 

Je kunt communicatief snel schakelen in woordgebruik aangepast op de persoon en/of gremia die je op dat moment tegenover je hebt en voelt je op je gemak in gesprek met zowel wethouders, als inwoners en ondernemers. Je bent een teamspeler. Bijdragen aan een goed gezamenlijk product is voor jou belangrijker dan het behalen van individuele resultaten.

Verantwoordelijkheden

  • Samen met de communicatieadviseurs van de partners stel je jaarlijks een communicatieplan op en werk je samen aan de uitvoering ervan. Jij initieert en coördineert dit proces. 
  • Organiseren van een maandelijks communicatieoverleg met de regionale samenwerkingspartners en actief deelnemen aan de provinciale en landelijke communicatie overleggen. 
  • Deelnemen en (mede) faciliteren van Stuurgroep, Regiegroep, warmte samenwerkingsdag en klankbordgroep van raadsleden. 
  • Creëren van content voor RES website, nieuwsbrief en sociale mediakanalen incl. de uitvoering/plaatsing ervan. Hiervoor bevraag je ook de partners voor input. 
  • Schrijven en redigeren van formele documenten, zoals een RES 2.0, een voortgangsrapportage of raadsinformatiebrief. 
  • Aansturen van externe partijen voor het (incidenteel) vervaardigen van visuals, korte films en bijvoorbeeld een h-a-h krant. 
  • Stimuleren, adviseren en faciliteren van kennis over participatie van (gemeentelijke) partners in het algemeen en over de warmtetransitie en financiële participatie in het bijzonder. 
  • (Mede) organiseren van activiteiten en bijeenkomsten voor specifieke doelgroepen, zoals raadsleden, stuurgroep en stakeholders. 
  • Versterken van de relatie met en tussen formele en informele partners, zoals energiecoöperaties en belangengroepen. Bijvoorbeeld door het bijwonen van bijeenkomsten en activiteiten door hen georganiseerd. 
  • Afstemming met interne collega’s communicatie en met het Nationaal Programma RES. 
  • Signaleren van actuele thema’s, nieuwe vraagstukken en invalshoeken en sentiment in de samenleving en daar met advies en communicatiecontent op inspelen. 

Laatste opdrachten

Bekijk alle opdrachten